CD - EARTHQUAKE BEAT

Cd recensie: Harm Lutke - Bluesrockpagina.nl

Het eerste nummer van dit album roept bij mij meteen live-gevoelens op, een gevoel dat ook niet meer weg gaat totdat de rand van de cd bereikt is. Het is die moeilijk te beschrijven sfeer die je alleen op festivals krijgt. "Op een warme, zonnige dag, met een al of niet alcoholische versnapering in je hand met gesloten ogen lekker meedeinen op de muzikale golven die als een zacht briesje voor verkoeling zorgen", is een poging om dit gevoel te verbeelden. Bevalt je dit gevoel, dan is ‘Earthquake Beat’, het eerste album van The Love Veins, het ideale album om te overwinteren en je nú al naar de nieuwe festivalzomer doet verlangen. Nieuwe band, eerste cd,…. het maakt mij altijd nieuwsgierig. Vele bands hebben nog een lange weg af te leggen willen ze door de muziekliefhebbers in de armen gesloten worden. Bij The Love Veins heb ik dat gevoel niet want, alle bandleden hebben al de nodige kilometers er op zitten en dat hoor je meteen al op ‘I’m The One To Blame’, de openings track van ‘Earthquake Beat’. Dit zijn geen "Rookies" maar ervaren muziekanten die in andere formaties al menige zaal/festival plat gespeeld hebben. ‘Earthquake Beat’ bevat 11 nummers waarvan 10 geschreven zijn door Gijs van der Kley (vocals-harmonica) en Stanley Patty (gitaren). Verder bestaat The Love Veins uit Hennie Schreurs ( bas) en Peter Steeghs op drums. Het merendeel van de nummers laat zich omschrijven als "Feel good- blues", blues die zo prettig in het gehoor ligt, dat de ergernis bij een rood stoplicht als sneeuw voor de zon verdwijnt. De cd is een aaneenschakeling van vooral swingende blues, zonder een slow blues, hoewel ‘I’m Left, I’m leaving’ wel een beetje in de buurt komt. Mijn persoonlijke favoriet is ‘When I Step Out Of The Haze’, stuwende bas en drums, klagende harmonica en een gitaar met vaste hand bespeelt zonder op de voorgrond te treden, zijn de ingrediënten van dit nummer, maar is ook de kracht van deze geoliede bluesmachine. ‘She Belongs To Me’ (Magic Sam) is de enige cover, maar past perfect in het rijtje van de zelf geschreven songs, die op de een of andere manier als een doorlopend geheel klinken. ‘Grocery Store’ is ook weer zo’n swingend nummer dat gaat als een trein en dat ‘Sweet Donut’ als een wagonnetje met zich mee trekt. Afgesloten wordt met de titeltrack en ook dit nummer, dat door Rockabilly invloeden doorspekt is, swingt de pan uit. Ik heb de band als opener van het Baeker Blues Side Festival gezien en ook daar bestond de set uit veelal eigen nummers, die door het aanwezige publiek goed ontvangen werden. Zoals ze daar klonken, zo klinken ze ook op deze cd en het zou mij niet verbazen als dit album in één take is opgenomen. Het moet nog al gek gaan als The Love Veins volgend jaar niet op de grotere festivals zullen staan.

Cd bestellen? Kijk hier onderaan

Wil je jouw eigen exemplaar? Stuur dan een mailtje en voor € 11,50 incl. verzendkosten, sturen we 'm direct naar je toe